dinsdag 6 april 2010

Over mijn absentie en de lancering van Discovery

(Dit bericht werd oorspronkelijk gepubliceerd op de In het diepe blog op Vkblog op 6 april 2010)



Ik besef me dat ik een tijdje geen berichten heb gepost op de site. Eerst had ik het heel druk. In korte tijd na elkaar moest ik drie presentaties voorbereiden en daar ben ik menig dag en avond aan bezig geweest. Op de dag dat ik mijn interessanste presentatie zou gaan geven werd ik ziek. Na drie dagen dacht ik weer tegenaan te kunnen. Hop, aan het werk. Dat helpt meestal. Maar het virusje blijkt me toch de nodige energie gekost te hebben. Dus ik ben nog niet echt aan bloggen toe gekomen.

Onderwijl ging trouwens Telmiep statistiek over de 10.000 pagina hits heen. Best aardig voor een site over een wetenschappelijk onderwerp. En ook nog eens zonder dat ik een woord over Wilders, Vkblogs of dat ik over mijn pretentieuze theoriƫn schreef. Het kan dus wel en laten we wel wezen, een beetje variatie in onderwerpen op de Vkblogs mag wel eens.

Gisteren lanceerde missie STS-131 naar ruimtestation ISS, dus ik vond dat ik daar toch echt aandacht aan moest besteden. De shuttle Discovery komt langs ISS voor een logistieke missie. Aan boord heeft de shuttle de logistieke module Leonardo. In die module, die tijdelijk aan ISS gekoppeld wordt en daarna meegenomen, zit onder andere een derde vriezer, een slaapkwartier voor astronauten, en een Muscle Atrophy Research and Exercise System, ofwel een trainingsapparaat voor de astronauten. Astronauten moeten bij langdurig verblijf in de ruimte trainen om verlies van botmateriaal tegen te gaan.


De lancering van Discovery voor zijn een-na-laatste vlucht. Hierna nog drie shuttle vluchten.

Het slaapkwartier biedt een rustige plek voor astronauten om te slapen of te relaxen. Je moet rekenen dat in ISS er altijd geluid is. Of het nu gaat om apparatuur dat de lucht in het ruimtestation onderhoud of experimenten die draaien: ze staan allemaal continue te zoemen en normaal gesproken kun je er niet omheen. De slaapkwartiers (ISS heeft er meerdere) bieden een relatief stille plek. Maar als er bepaalde alarms af gaan, dan worden astronauten in deze cabines wel gewekt. Ze zijn voorzien van speakertjes die dat signaal doorgeven.

Een opmerkelijk rek dat meegenomen wordt in de Leonardo, is de Window Observational Research Facility (WORF). Dit rek wordt over het raam van de Destiny module geplaatst. Normaal hangen astronauten voor dat raam, maar sinds die de Cupola module met 7 ramen hebben wordt dit raam voor WORF gebruikt. WORF bevat speciale sensoren en de "hoogste kwaliteit optische apparatuur dat ooit in een baan om de Aarde gevlogen heeft". Als ik het goed lees kan er met WORF speciale apparatuur geplaatst worden voor het raam (dat van optische kwaliteit is), zodat de Aarde daarmee bestudeerd kan worden. Zo kan het klimaat, land en zee en landbouw bestudeerd worden. Dat vind ik opmerkelijk, want je zou zeggen dat je daar al allerhande satellieten voor in de ruimte hebt. Kennelijk niet.





Verder brengt Discovery een nieuwe ammoniatank (ammonia wordt gebruikt als koelmateriaal). Die tank is vrij groot (denk: twee koelkasten naast elkaar). Het kost meerdere ruimtewandelingen om de tank op z'n plek te krijgen. Zo'n ammoniatank is nou precies een ding dat alleen de shuttle bij ISS kan brengen, dus als de shuttle stopt dit jaar, dan zal ISS het voorlopig met de huidige set tanks moeten doen. Hoe ISS door kan gaan op de lange duur zonder nieuwe ammoniatanks, vraag ik me af.

Bronnen: UniverseToday.com, de STS-131 presskit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten