maandag 21 maart 2011

Supermaan

Afgelopen weekend was de Maan het meest dichtbij de Aarde in de afgelopen 20 jaar. Dus wie de Maan bekeek kreeg net iets meer waar voor zijn geld. Ikzelf heb de Maan zaterdag geschoten door mijn telescoop:

"Supermaan" door mijn telescoop (200 mm spiegel) met 21 mm Hyperion oculair en Canon EOS 60D camera.
Ik heb meerdere foto's door mijn telescoop gemaakt. Ik dacht er even over om in Photoshop een mozaïek te maken, maar dat kwam in eerste instantie nogal ei-vormig over. Wat ik wel nog even wil proberen, is om een aantal foto's te stacken. Stacking software helpt astronomen om van videos met allerlei trilling in de lucht een gemiddelde te nemen van die beelden en er dan een hogere resolutie foto van te maken.

Zondag kwam de Maan ook heel mooi achter de flats tegenover mij opzetten. Dus ik heb nog even de camera ter hand genomen.

De Maan door mijn Canon EOS 60D met (18-)200 mm lens.

2 opmerkingen:

  1. Jij bent dus ook 's nachts aan het buitenspelen geweest: http://www.wordpix.nl/glaswerk/2011/03/21/maanzuchtige-bloem-themadag-lente/
    ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vergat nog te zeggen hoe fel de Maan was afgelopen weekend. De bovenste foto heb ik met een sluitertijd van 1/4000 seconden gefotografeerd.

    @Glaswerk: goed gelukte maanfoto van je.

    BeantwoordenVerwijderen