zaterdag 7 mei 2011

Waarom Endeavour niet eerder vliegt dan 16 mei

Mensen vragen me wel eens waarom ik nooit een shuttle lancering heb gezien. Nou, stel je komt voor de lancering van 29 april in Florida, de missie krijgt uitstel. Eerst 3 mei (voorlopig dan), 8 mei (voorlopig dan), 10 mei en nu al weer N.E.T (Not Earlier Than) 16 mei. Een verblijf in Florida zal best leuk zijn, maar 3 weken rondhangen omdat Endeavour misschien toch nog gaat, dat is wat al te gortig.

Toegegeven, sommige shuttles lanceren zonder enig uitstel, maar je hebt er ook bij zoals de vorige missie die 111 dagen op zich liet wachten.

NASA technici zijn er wel achter wat er mis is met Endeavour's hydraulische systeem (de Auxiliary Power Units). Bij de check voor de lancering werd geconstateerd dat de verwarming van de APUs niet werkte. De oorzaak blijkt nu in kortsluiting in een electronisch component te zitten.

Het hydraulische systeem van de shuttle is nodig om bij lancering de motoren van de shuttle te richten en bij landing de flaps te bedienen. Nu kan de hydraulische vloeistof in de ruimte door de lage temperaturen bevriezen. Vandaar de verwarming van die vloeistof. De shuttle valt bij landing al als een baksteen (hij landt met 345 km/u). Hij heeft alleen maar zijn flaps om zich nog enigszins te besturen.


Dit is het apparaat waar de kortsluiting in geconstateerd is: de Load Control Assembly box.
NASA heeft een reserve van dit apparaat liggen, no problem. Het probleem is dat de Load Control Assembly box, zoals hij heet, niet alleen functies vervult voor de APU, maar ook andere onderdelen. Die onderdelen moeten dan opnieuw getest worden met deze box voor de lancering kan plaatsvinden.

Een kijkje in het achterste deel van de shuttle, waar de electronica van de APU's gehuisvest is. Voor de technici in dit benauwde hok kunnen komen, moet eerst de brandstof van vloeibare waterstof en zuurstof even teruggetankt worden.
"Kun je erbij?" Twee technici in het achterste deel van de shuttle.
En dan speelt er nog zoiets als waarom de kortsluiting plaats vond. Dat wil NASA ook weten voor de lancering plaats vindt. Je wilt niet dat hetzelfde onderdeel op precies dezelfde plek weer kortsluiting krijgt omdat de hoofdoorzaak niet is opgelost. En omdat er aan de hand van de onderzoeken nu niet is aangetoond of het probleem in de box ligt of elders, wil NASA alle bedrading van de Load Control Assembly box naar de verwarming ook gaan vervangen.

Dus zo ontstaat uitstel.

Bronnen: Planetary Society blog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten