dinsdag 19 juli 2011

De laatste shuttle verlaat ISS

Astronauten hebben Internet aan boord van ISS, zei het dat de verbinding doet denken aan de tijd van de ISDN modems. Maar dat stelt ze wel in staat ons alvast foto's toe te sturen via Twitpic. Astronaut Ron Garan stuurde vandaag deze prachtige foto's van Atlantis die ISS verlaat. De laatste space shuttle verlaat ISS.

Toen ik deze foto zag, moest ik onwillekeurig denken aan de schilderijen van Robert McCall, alhoewel ik er geen een zou kunnen aanwijzen.
Atlantis vliegt nog een keer rond ISS, voor zij afscheid neemt.
Morgen is de landing en dan.. Wel, dat was het dan: het ruimtevaartprogramma dat ik sinds mijn elfde gevolgd heb. Het heeft tenminste haar belofte ingelost van het bouwen en onderhouden van een ruimtestation. Nu moet ISS het zelf verder zien te rooien (met hulp van Russische Progress, Europese ATV, Japanse HTV en waarschijnlijk ook commerciƫle vrachtschepen).

Maar de grote ringvormige ruimtestations uit de schilderijen van Robert McCall, het ruimtestation als bouwplaats van satellieten, de fabrieken van materialen en medicijnen in de ruimte, en de springplank naar de Maan en planeten, dat is er nooit van gekomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten