maandag 15 augustus 2011

ISS astronaut ziet meteoor

Afgelopen weekend was de Perseïdenzwerm te zien, een meteorietenregen die elk jaar rond 12 en 13 augustus terugkomt. Nou ja, te zien... In Nederland was het weer eens bewolkt, of in ieder geval waar ik woon. Maar in de rest van de wereld werd menig lichtspoor aan de hemel waargenomen.

Wat ik niet wist, is dat meteoren ook goed te zien zijn vanuit de ruimte (maar waarom ook niet?).
Tot mijn verbazing wist een astronaut aan boord van ISS, Ron Garan, een meteoor op de foto te zetten. Op Twitter maakte hij de foto wereldkundig.

De Perseïden zijn stukjes gruis van de komeet Swift-Tuttle die verbranden in de dampkring. Dat gebeurt meestal op een hoogte van ongeveer 100 km. Ik heb geen idee wat de witte stip erachter is. Vermoedelijk een heldere ster.

Vorige maand, toen de space shuttle voor het laatst door de dampkring naar huis ging, wisten ISS astronauten trouwens ook de reentry van Atlantis op de foto te zetten. (En die moest ik nog even in mijn blog zetten)

De gloed van heet plasma om de shuttle zorgt dat de terugkeer door de dampkring van Atlantis zichtbaar wordt.
Er worden de laatste tijd veel nachtfoto's gemaakt vanuit ISS. Ik vraag me af of ze nieuwe apparatuur met gyroscopen hebben of zo. Hier is een foto van bliksem boven Texas:

Astronaut Ron Garan publiceerde deze foto van bliksem boven het zuid-westen van de Verenigde Staten vandaag op Twitter.

2 opmerkingen:

  1. Wat als meteoor impact met ISS (Cupola of columbus)?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Robby: De kans dat je in de ruimte geraakt wordt door een Perseide is erg laag. De Bad Astronomy blog rekende voor dat je binnen een vlak van 1 vierkante kilometer gemiddeld een meteoor per 8 jaar kunt verwachten (http://blogs.discovermagazine.com/badastronomy/2011/08/15/what-a-falling-star-looks-like-from-space). ISS is een stuk kleiner dan dat. Maar ISS moet ook nog mee tot minstens 2020. Dus je kunt geen risico's nemen.

    De gruisdeeltjes die in onze atmosfeer meteoren worden zijn helemaal niet zo groot. De modules van ISS hebben bepantsering tegen dit soort deeltjes. De Cupola heeft dat ook - als - je de luiken ervan dicht gedaan hebt. Volgens mij nemen ze die voorzorgsmaatregelen ook bij dergelijke meteorietenzwermen.

    BeantwoordenVerwijderen