woensdag 13 maart 2013

De komeet Pan-STARRS


Er is een komeet zichtbaar na zonsondergang. Het is een komeet genaamd Pan-STARRS. Beetje vreemde naam, maar hij is genoemd naar de telescoop in Hawaii waarmee hij ontdekt is.

Gisteren was de meest ideale dag om te komeet te bekijken. Hij kwam hoog genoeg boven de horizon op het noordelijk halfrond en hij was nog het dichtst bij de Aarde. Natuurlijk moest het weer ook meewerken.


Ik werkte thuis gisteren, dus ik hoefde de zonsondergang niet vanuit de file te bekijken. Meteen na ik afgelogd was, greep ik mijn camera en statief om een stek bij Stolwijk op te zoeken. Er is een weg tussen Stolwijk en Haastrecht, door een stiltegebied, waar je geen verlichting hebt en alle kanten uit kunt kijken.

Langs de Bildijkerweg bij Stolwijk met uitzicht over het noordwesten.

Een uur koukleumen later had ik nog niets gezien, behalve een mooie ondergaande zon en een flinterdunne maan. Het leek af en toe alsof de lokale bevolking dit stille weggetje tussen de weilanden gebruikte om een stukje rally te rijden. Daarna werd het stiller. En kouder. Gevoelstemperatuur.. laag.


Ik keek naar de sloot om te zien of er al weer een stuk ijs aan gevroren was. Ik had diverse foto's gemaakt. Maar een komeet kon ik met het blote oog niet vinden.

Ganzen vertrekken onder de flinterdunne maan.


Op een gegeven moment vond ik het welletjes en ik sprong in de auto om zo gauw mogelijk de verwarming hoog aan te doen. Thuis zette ik de verwarming hoger. Het duurde even voor ik weer helemaal warm was. Maar achter de computer, bij de centrale verwarming, merkte ik dat ik Pan-STARRS toch gevonden had. Je ziet hem in de foto hieronder bij het pijltje.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten