donderdag 4 april 2013

Op de foto met André Kuipers

Laten we wel wezen, als je een dokter nodig hebt, kun je beter niet bij mij aanbellen. Gelukkig heb ik meer verstand van Oracle databases. Maar toch was ik afgelopen avond bij een lezing van de KNMG (Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst), district Groot Gelre. Waarom? Omdat André Kuipers zou optreden én omdat ik de mazzel heb dat mijn broer wel lid van de KNMG is en hij mocht een introducee meenemen. Dat was ik.

En zo kon het gebeuren dat ik in het auditorium zat, op de derde rij. Na een korte introductie en een aantal fotomomenten, was André aan het woord. André is zelf arts en daarom ging zijn lezing ook over de medische aspecten van de ruimtevaart. Dat die er zijn heeft hij aan den lijve kunnen ondervinden.


Zijn verhaal ging over het vak van astronaut, de voorbereiding en zijn 2 vluchten. En natuurlijk over de effecten van microzwaartekracht: botontkalking, het achteruit gaan van de spieren (waaronder het hart) en de verdeling van vloeistoffen in het lichaam. Achteraf wel logisch, maar toch nooit over nagedacht: het eelt op de voeten verdwijnt na lang verblijf in de ruimte. In plaats daarvan krijg je eelt bovenop je voeten, omdat je je steeds vastklemt met je voeten achter diverse grepen.

De tijd vloog voorbij, maar niemand had daar volgens mij erg in. André is een begaafd spreker en astronauten hebben over het algemeen een interessant verhaal in zich.

Er was nog veel meer interessants te vertellen, maar dat laat ik voor een andere keer. Ik wil morgen nog een presentatie over Venus voorbereiden voor het Astroforum.nl weekend. Dus ik besluit met de enige foto waarop ik samen met een astronaut op sta:

Ik ga deze foto meteen inlijsten en boven mijn bed hangen ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten