dinsdag 27 november 2012

Misschien is Curiosity's vondst niet zo wereldschokkend

Ik zat net even te luisteren naar de Google Hangout van Fraser Cain (van UniverseToday.com) en Emily Lakdawalla (van de Planetary Society). Dit zijn twee mensen die behoorlijk dicht tegen het planetaire onderzoek aan zitten. En wat zij zeggen is redelijk ontnuchterend.

Herinner je dat ik in mijn vorige blog zei dat wat wereldschokkend is voor een wetenschapper (van het Curiosity team), niet voor ons zo schokkend hoeft te zijn? Wat Emily en Fraser zeggen, is dat het al bijzonder is dat zo'n ingewikkeld en gevoelig apparaat als het Sample Analysis at Mars instrument op een andere planeet werkt. En in dat opzicht is het voor de wetenschappers "eentje voor de geschiedenisboeken".

Ik hoorde Emily en Fraser even "aminozuren" als mogelijke vondst noemen. Dat is al een stuk minder schokkend dan ik aanvankelijk gedacht had.

Je kunt de Google Hangout hier zien:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten