zondag 29 september 2013

Terug uit de USA

De afgelopen maand ben ik op reis geweest langs de oostkust van de Verenigde Staten. Ik had deze reis al wat langer op mijn verlanglijstje staan. Er waren een paar plaatsen en dingen die ik eens gezien wilde hebben:

1. New York City
2. Het Smithonian Air and Space Museum in Washington D.C.
3. Een lancering van een raket.
4. Kennedy Space Center.

Niet in een specifieke volgorde, alhoewel het Smithonian met zijn dependance bij Dulles International Airport wel hoog op de lijst stond. Aanstaande raketlanceringen zijn te vinden op http://spaceflightnow.com/tracking/. Toen een reisplan vastere vormen ging aannemen, checkte ik op deze site waar er lanceringen plaats gingen vinden. Er waren er twee die ik binnen een maand zou kunnen gaan zien:
  • De lancering van de maanmissie LADEE op 6 september, vanaf de lanceerbasis op Wallops Island in Virginia (ja, daar is ook een lanceerbasis).
  • De lancering van een militaire AEHF-3 communicatiesatelliet op een Atlas V raket vanaf Cape Canaveral op 25 september. (Later een week naar voren gehaald.)
Als je al die plaatsen en gebeurtenissen op de kaart intekent, dan ziet de route er ongeveer zo uit:


Grotere kaart weergeven

Dat was de basis voor de reis. Over het stuk tussen Wallops Island ..enneh.. Florida, wist ik eigenlijk weinig af. Een rit over de eilanden van de Outer Banks, inclusief twee vaarten op een veerboot, leek me een leuke rit. Onderweg lagen steden als Charleston in South Carolina en Savannah in Georgia, die interessant bleken te zijn voor een stedentrip. Dat wist ik allemaal niet van te voren.

Inmiddels is de reis een feit en ik heb zoveel meegemaakt en gezien:
  • Ik heb drie space shuttles gezien: Enterprise, Discovery en Atlantis. En de Apollo 11 en 14 capsules, en het vliegtuig van de Wright Brothers enz., enz..
  • Beide lanceringen!
  • Ik ben een keer in het Hayden Planetarium van Neil deGrasse Tyson geweest in het American Natural History Museum. Ook in dat museum: skeletten van een Tyrannosaurus Rex en een Brontosaurus (rechtop!) in een kolossale hal. En een expositie over meteorieten.
  • Van Gogh's, Mondriaans en Picasso's in het Museum of Modern Art (MoMA) en het Guggenheim. Mijn verbazing was groot dat je in het MoMA de schilderijen mocht fotograferen. Zoals... deze:
  • Het Pentagon, het Washington Monument en het Amerikaanse congresgebouw... vanuit mijn hotelkamer. Het Pentagon lag aan de overkant van de snelweg.
  • De plek waar de Wright Brothers hun eerste vlucht maakten.
  • Mooie strandhuizen op palen op de Outer Banks, die de volgende orkaan (na Sandy) wel eens niet kunnen gaan overleven.
  • De romantische huizen van Charleston, veel met een minder romantische achtergrond: slavernij.
  • De 21 parken in het stratenplan van Savannah in Georgia. Ideaal voor bruidsfotografie.
  • Alligators, dolfijnen, bald eagles, roze lepelaars, great egrets en nog vele andere dieren in de natuur van onder andere Sanibel Island in Florida en Everglades National Park.
  • Lanceerplatform 39A en de Saturnus V raket op Kennedy Space Center.
  • De highways en interstates waar iedereen elkaar links en rechts mag inhalen. Is even wennen.
  • De Florida Keys.
  • En zo kan ik nog even door gaan.
Ik ben nog aan het bezinnen over hoe ik deze ervaringen ga doorgeven. Misschien op de blog, misschien een aparte set pagina's om mijn website marcel-jan.nl. En/of een Picasa fotoalbum. Hoe dan ook, ik zal nog wel van me laten horen. Voorlopig heb ik 132 Gb aan foto's (raw en jpg) door te struinen. En mijn vader, die ik uitgenodigd had om mee te komen, heeft uren aan HD film te verwerken. Goed voor nog zeker een maand nagenieten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten