zaterdag 8 januari 2011

Dankbaar gebruik

(Dit bericht werd oorspronkelijk gepubliceerd op de In het diepe blog op Vkblog op 8 januari 2011)

Eerlijk gezegd was ik überhaupt verbaasd dat de Volkskrant zo'n dienst aanbood. Ik ben niet eens lid, maar niemand heeft daar ook naar gemaald. Ik heb er dankbaar gebruik van gemaakt, maar een krant die blogs aanbiedt voor niet-leden is ongeveer zo logisch als een krant die een zoekmachine onderhoudt. En toen kwamen ze er ook nog eens achter dat het nodig was om deze sites actief te monitoren.
Mijn gok is dat iemand ergens in het kantoor van de Volkskrant die taak op zich heeft gekregen, naast al zijn of haar andere werk. Dus dat kwam er niet zo van. En toen heeft men de knoop doorgehakt: gaan we meer mensen inzetten om die blogs in het gareel te houde
Eerlijk gezegd was ik überhaupt verbaasd dat de Volkskrant een blog aanbood. Ik ben niet eens lid, maar niemand heeft daar ook naar gemaald. Ik heb er dankbaar gebruik van gemaakt, maar een krant die blogs aanbiedt voor niet-leden is ongeveer zo logisch als een krant die een zoekmachine onderhoudt. En toen kwamen ze er ook nog eens achter dat het nodig was om deze sites actief te monitoren.

Mijn gok is dat iemand ergens in het kantoor van de Volkskrant die taak op zich heeft gekregen, naast al zijn of haar andere werk. Dus dat kwam er aanvankelijk niet zo van. Deze persoon of personen meldde op menig afdelingsoverleg dat hij/zij nog andere dingen te doen had en of management prioriteiten wilde stellen. De vraag is hogerop gegaan, tot in de hoogste boom en men heeft men de knoop doorgehakt: "We stoppen ermee". In "de mededelingen" werd dit het volgende overleg vermeld. "Maar wat doen we dan eigenlijk met al die blogposts die er al staan?", vroeg men toen. "Laat ze maar verhuizen", zei de manager. Pure fictie van mijn kant, maar zo kan het gegaan zijn.


Natuurlijk kunnen we als kleine kinderen boos worden dat het niet eerlijk is en verontwaardigde acties beginnen. Luister: Vkblogs was een gratis dienst. Van een krant. Niet echt hun core business, zoals dat heet. En ik weet dat er alternatieven zijn die je blog zelfs willen verhuizen voor je.

Dus laten we de vrijheid van meningsuiting een keer gebruiken om een keer volwassen over te komen en zeggen: "Bedankt Vkblogs. Tot ziens".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten