dinsdag 19 april 2011

Ik twitter

Eerlijk gezegd zag ik het nut van Twitter nooit zo in, zoals het een sceptische IT-er van 40+ betaamd, maar sinds het weekend ben ik toch om. Ik heb een account laten aanmaken: MarcelJanKr.

En ik moet zeggen dat het nut van Twitter me nu pas opvalt. Nee, niet het geblaat over wat mensen nu doen, waar ze zijn en wat ze eten en dat was ik zelf ook niet van plan (alhoewel.. ik had een lekkere roerbak vanavond met sperziebonen en paprika, als je het wilde weten). Wat wel leuk is dat bijvoorbeeld astronauten twitteren als ze een mooie foto online hebben gezet, zoals deze van Paolo Nespoli van de Maan, gefotografeerd door de Aardse atmosfeer:


Je moet wel opletten dan astronauten van ISS komen en gaan en ze twitteren niet allemaal en er lijkt er altijd maar eentje te zijn die foto's publiceert.

Van ISS_Research krijg ik af en toe interessante links over de wetenschap die aan boord van ISS verricht wordt. Dat is altijd al een discussiepunt, dus NASA doet er waarschijnlijk goed aan om dit onder de aandacht te brengen.

Van de MESSENGER sonde die nu baantjes rond Mercurius draait, geeft NASA twitterberichten als er weer eens een nieuwe foto gepubliceerd wordt. Van Cassini bij Saturnus vind je dat eveneens via Twitter.

Asteroid Watch geeft berichten af als een asteroïde dicht bij de Aarde langs komt, maar ook als er een komeet veelbelovend is, zoals de komeet Elenin. Deze komeet wordt langzaam ietsje helderder, maar nog lang niet helder genoeg om ook maar enigszins in mijn telescoop te kunnen zien. Voorspellen wat een komeet gaat doen, blijft lastig. Duimen maar dat hij zichtbaar wordt.

En niet te vergeten is er Twisst, een site die je alert houdt van aankomende passages van ISS aan de sterrenhemel. Daarvoor moet je je locatie in Twitter invullen.

Mijn Twitter wordt waarschijnlijk een soort allergaartje van vakgerelateerde info (Oracle databases) en twits over nieuwe blogposts van hier. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten