zaterdag 13 maart 2010

Een vlucht over Mars

(Dit bericht werd oorspronkelijk gepubliceerd op de In het diepe blog op Vkblog op 13 maart 2010)
De komende maand is een drukke maand voor me. Maar liefst drie presentaties in de pijplijn: een over Oracle database performance (dat is mijn werk), een over presenteren (voor collega's van Transfer Solutions) en een over Mars. Die laatste is voor het Veluwe-weekend van Astroforum.nl en gaat over alles wat we geleerd hebben over Mars vanaf de oudheid tot nu (misschien lukt het me deze keer om de presentatie geheel op tape te zetten, dan kan ik het op Youtube zetten). En dat "nu" kun je heel letterlijk nemen, want nieuws over Mars kan elke dag binnenkomen.

Zo kwam ik vandaag weer dit filmpje tegen. Wetenschappelijk misschien niet schokkend, maar wel heel knap werk van de maker, Adrian Lark van Mars3D.com. Hij heeft van foto's van de Mars Reconnaissance Orbiter's HiRISE camera een vlucht door het landschap van Candor Chasma gemaakt in 3D. Candor Chasma is een van de grootste uitlopers van de gigantische kloof Valles Marineris. Valles Marineris is bijna 4000 kilometer lang en strekt zich over een kwart van de omtrek van Mars.

Wat de video laat zien is op schaal, gezien vanaf een hoogte van 100 meter en met een snelheid van 160 kilometer per uur. Denk aan een laagvliegende helicopter met haast. Je kunt de video het beste full screen bekijken.



Bronnen: Planetary Society blog, Wikipedia, Mars3D.com Youtube video channel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten