woensdag 3 maart 2010

Ruimtevaartschilder Robert McCall overleden

(Dit bericht werd oorspronkelijk gepubliceerd op de In het diepe blog op Vkblog op 3 maart 2010)


Op negentigjarige leeftijd is vorige week vrijdag de schilder Robert McCall overleden. Nooit in een galerie of museum zijn schilderijen gezien? Zou kunnen. Robert McCall is namelijk vooral bekend van zijn schilderijen met scene's van de ruimtevaart. Hij werd bekend in de jaren 60 als illustrator voor het blad LIFE en bracht daarna ook de toekomstvisie van NASA in beeld. Verder werden McCall's schilderijen en illustraties afgebeeld op filmposters (2001 A Space Odyssey), postzegels en emblemen van ruimtevluchten. Ook ging hij grote muurschilderingen maken voor het Smithonian Air and Space Museum in Washington D.C. en voor diverse centra van NASA.


De schilder Robert McCall aan het werk aan een muurschildering voor Epcot in Florida.


Een detail van de filmposter van 2001 A Space Odyssey. Dit is McCall ten voeten uit: grote structuren in de ruimte met shuttles in allerlei vormen die vele passagiers vervoeren. Met commerciƫle ruimtevaart welteverstaan, want wat je op deze versie niet kunt zien (maar op mijn poster in de slaapkamer wel ;) is dat de shuttle het Pan-Am logo voert. Die vliegmaatschappij ging in 1991 failliet.

De jaren zestig waren natuurlijk een goede voedingsbodem voor een visionair schilder van taferelen in de toekomst. Na de Maan zou de mens naar Mars gaan, in ruimtestations gaan wonen en op de Maan, en daarna de sterren.


Met de komst van de space shuttle in de jaren tachtig was de bouw van een enorm ruimtestation natuurlijk niet ver weg. Een echt ruimtestation. ISS is voor watjes.


Zo kwamen ze vroeger ook voorbij in mijn dromen: de lucht vol van de meest uiteenlopende vliegtuigen.





Ik ben vandaag op zoek gegaan naar die prenten van Robert McCall. Ik moet zeggen: van sommige krijg ik een beetje een nostalgisch gevoel. Had ik niet die of die plaat vroeger boven mijn bed hangen? Een ander plaatje ken ik uit dat ruimtevaartboek dat ik van voren tot achteren kende. Sommige schilderijen doen me een beetje denken aan de tegenhanger van de Sovjet propaganda. In sommige aspecten hadden die Sovjets en Amerikanen wel iets van elkaar.


Astronauten met vlaggen in de wolken. Okee, dit is misschien een beetje te.

Bronnen en veel illustraties en schilderijen van Robert McCall: Space Gizmo blog, Fabiofeminofantascience.org (Italiaans).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten