(Dit bericht werd oorspronkelijk gepubliceerd op de In het diepe blog op Vkblog op 19 januari 2010)
Momenteel worden op Kennedy Space Center voorbereidingen getroffen voor de volgende shuttlevlucht. Missie STS-130 moet de nieuwe module genaamd Tranquility (en niet Stephen Colbert) naar ruimtestation ISS brengen. Er is alleen een probleem: in Tranquility is een ontwerpfout gevonden: een van de koppelingen voor de koelvloeistof (ammonia) sluit niet aan.
De Tranquility module met daaraan de Cupola (aan de voorkant) zoals ze lagen in Kennedy Space Center in de Space Station Processing Facility.
In de ruimte is het nodig om de temperatuur onder controle te houden: aan de zonkant is het 121 graden en aan de schaduwkant is het -157 graden. Bemande ruimtevaartuigen hebben allerlei systemen om de binnentemperatuur aangenaam te houden. Allereerst zijn bijvoorbeeld de ISS modules voorzien van isolatiemateriaal. Het isolatiemateriaal is wit of reflecteert. Dat is er dus niet alleen voor om er "space age"-achtig uit te zien. Het isolatiemateriaal houdt niet alleen de warmte van de zon buiten, maar ook de warmte in de module binnen. Nu produceren mensen en electrische apparatuur ook warmte en die kan dan niet weg. Daarom heeft elke module ook een koelsysteem met als koelvloeistof: ammonia.
Dus technici zullen aan het werk gaan om leidingen voor de koelvloeistof te herstellen. Er worden twee kleinere stukken leiding aan elkaar gelast en op de module geïnstalleerd en zodanig uiteraard dat het nu wel past. Dat gebeurt overigens op het lanceerplatform. Daar kan namelijk de lading van de shuttle nog aangepast worden voor het in de laadbak gezet wordt. NASA denkt dat de operatie kan zonder de shuttle-missie uit te stellen, al wordt het een beetje krap.
De space shuttle wordt niet met lading en al naar het lanceerplatform gereden. De lading wordt achteraf in deze witte container (links) naar het platform gehesen, omhoog gehesen in de Payload Changeout Room. Die hele installatie (de Rotating Service Structure) wordt geroteerd, zodat het tegen de shuttle aan staat. Dan wordt de lading in de laadbak geïnstalleerd. Best een heel complex dus, zo'n lanceerplatform en het moet elke lancering nog overleven ook.
Samen met Tranquility wordt trouwens ook de Cupola gelanceerd, een observatiedek voor astronauten van ISS. In de Cupola hebben zij ongekend uitzicht om hen heen.
Bronnen: SpaceFlightNow.com, NASA Science.
Momenteel worden op Kennedy Space Center voorbereidingen getroffen voor de volgende shuttlevlucht. Missie STS-130 moet de nieuwe module genaamd Tranquility (en niet Stephen Colbert) naar ruimtestation ISS brengen. Er is alleen een probleem: in Tranquility is een ontwerpfout gevonden: een van de koppelingen voor de koelvloeistof (ammonia) sluit niet aan.
De Tranquility module met daaraan de Cupola (aan de voorkant) zoals ze lagen in Kennedy Space Center in de Space Station Processing Facility.
In de ruimte is het nodig om de temperatuur onder controle te houden: aan de zonkant is het 121 graden en aan de schaduwkant is het -157 graden. Bemande ruimtevaartuigen hebben allerlei systemen om de binnentemperatuur aangenaam te houden. Allereerst zijn bijvoorbeeld de ISS modules voorzien van isolatiemateriaal. Het isolatiemateriaal is wit of reflecteert. Dat is er dus niet alleen voor om er "space age"-achtig uit te zien. Het isolatiemateriaal houdt niet alleen de warmte van de zon buiten, maar ook de warmte in de module binnen. Nu produceren mensen en electrische apparatuur ook warmte en die kan dan niet weg. Daarom heeft elke module ook een koelsysteem met als koelvloeistof: ammonia.
Dus technici zullen aan het werk gaan om leidingen voor de koelvloeistof te herstellen. Er worden twee kleinere stukken leiding aan elkaar gelast en op de module geïnstalleerd en zodanig uiteraard dat het nu wel past. Dat gebeurt overigens op het lanceerplatform. Daar kan namelijk de lading van de shuttle nog aangepast worden voor het in de laadbak gezet wordt. NASA denkt dat de operatie kan zonder de shuttle-missie uit te stellen, al wordt het een beetje krap.
De space shuttle wordt niet met lading en al naar het lanceerplatform gereden. De lading wordt achteraf in deze witte container (links) naar het platform gehesen, omhoog gehesen in de Payload Changeout Room. Die hele installatie (de Rotating Service Structure) wordt geroteerd, zodat het tegen de shuttle aan staat. Dan wordt de lading in de laadbak geïnstalleerd. Best een heel complex dus, zo'n lanceerplatform en het moet elke lancering nog overleven ook.
Samen met Tranquility wordt trouwens ook de Cupola gelanceerd, een observatiedek voor astronauten van ISS. In de Cupola hebben zij ongekend uitzicht om hen heen.
Bronnen: SpaceFlightNow.com, NASA Science.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten