woensdag 27 januari 2010

Stel je vraag over astronomie of ruimtevaart

(Dit bericht werd oorspronkelijk gepubliceerd op de In het diepe blog op Vkblog op 27 januari 2010)




Vanaf dinsdag ben ik 40 jaar. Ofwel de Aarde is 40 keer langs een punt in haar baan rond de Zon gegaan en op basis daarvan krijg ik binnenkort het ongedwingbare gevoel dat ik opeens moet gaan motorrijden, dat ik een snelle auto nodig heb (nu een Prius) of dat ik een radicaal andere baan moet gaan nemen.

Maar zover is het nog niet. Alhoewel... Ter gelegenheid van mijn verjaardag leek me het leuk om de blog deze week eens anders te doen: jullie kunnen een vraag stellen over ruimtevaart en astronomie en ik ga proberen daar een antwoord op te geven in de vorm van een blogpost op basis van de huidige stand van de wetenschap.

Dus om een paar voorbeelden te geven:
- Kun je met de space shuttle naar de maan?
- Hoe hard gaat een Mars-rover?
- Hoe ontstaat een ster?
- Wat is donkere materie?
- Ik wil een telescoop kopen. Wat kun je me aanraden?
- Ik heb een midlife crisis en wil een telescoop kopen. Wat kun je me aanraden?

Jullie kunnen ongetwijfeld nog veel meer vragen bedenken. Stel je vraag als reactie hieronder en ik ga mijn best doen om de vraag in de vorm van een blogpost te beantwoorden.

Doe je best!

Reacties:
henk grimm 27-01-2010 20:52
Nog van harte gefeliciteerd, Marcel! Een vraag heb ik op dit moment niet, maar wel "nieuws". Die opzienbarende publicatie van Eric Verlinde over de zwaartekracht is verschenen en hier heb je de link naar het artikel: arxiv.org/abs/1001.0785 : een PDF-document van 29 bladzijden. Of het wat is, weet ik nog niet (heb het artikel net gevonden). In een filmpje op kennislink doet Robbert Dijkgraaf enthousiast en zegt tussen neus en lippen door dat zowel de zwaartekracht als de ruimte-tijd geen fundamentele begrippen zijn. Misschien maakt het artikel van Erik Verlinde de strekking van die opmerking duidelijk. Zelf ben ik nog niet aan een post over de zwaartekracht toe, maar als het zo ver is dan zal ik proberen de achtergrond te schetsen van de theorie van Verlinde (de onderliggende werkelijkheid).

Marcel-Jan Krijgsman 28-01-2010 00:15
@henk grimm: thanks. Dat artikel ziet er nogal pittig uit met al die formules. Ik ben er de man niet naar om een formuletje uit de weg te gaan, maar als ik integraaltekens zie, dan komt er altijd een trauma bij me terug. Daar ben ik voor behandeld :)

Cat. 28-01-2010 07:28
Ha leuk!
- Zal de mens ooit sneller dan het licht kunnen reizen?
- Zijn alle elementen al ontdekt?
Groet,

Eelco 28-01-2010 09:03
Gefeliciteerd nog met je verjaardag, en succes met je aanstaande mid-life crisis !
Hopen maar dat die niet te duur wordt ...

Martin Dunnink 29-01-2010 10:55
Goedenmorgen.

Allereerst gefeliciteerd met je Quaraintaine, heb ook nog wel een voorlegger voor je, Heeft komeet Halley ook één stilstaan moment in haar baan op Apehelium of is dit een stationaire evolutie van een kern, en klopt het dat er volgens overlevering nog nooit enig persoon is gedood door een meteoriet?
Met vriendelijke groeten Martin Dunnink.

Marcel-Jan Krijgsman 29-01-2010 20:04
@Cat: Ik ben bezig met een artikel over de lichtsnelheid. Ik ben nog even aan het graven waarom objecten niet sneller dan het licht kunnen. Probeer dat maar eens zonder formules uit te leggen :) En dan de vraag of we ooit het toch zouden kunnen.

Eelco 29-01-2010 20:22
Martin Dunnink: "en klopt het dat er volgens overlevering nog nooit enig persoon is gedood door een meteoriet?"

Dat klopt. Er is wel al een koe gedood door een meteoriet (ik geloof in Mexico ...).


Marcel-Jan Krijgsman 01-02-2010 00:04
@Martin Dunnink: die vraag over het aphelium van een komeet begrijp ik niet helemaal. Een komeet zal in zijn baan niet stilstaan, want anders zou hij zijn baan niet "afmaken".

Over die meteorieten kan ik wel een stukje schrijven.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten